



دانشمندان ژاپنی موفق به ایجاد تغییرات ژنتیکی در برنج برای درمان نوعی آلرژی شدهاند.
وبسایت لایو ساینس از تولید این برنج خبر میدهد و میگوید که آزمایش آن بر روی حیوانات نشان دهنده تأثیر آن در درمان نوعی حساسیت به گرد درخت سدر است.
حساسیت به سدر از جمله آلرژیهای شایع به گرد گیاهان است که 20 درصد جمعیت ژاپن در فصل گردافشانی از آن رنج میبرد.
تغییر ژنتیکی برای دور کردن آفات و حشرات از غلات یکی از اولین دستاوردهای مهندسی ژنتیک در کشاورزی و تغذیه بودهاست و قدم بعدی ایجاد تغییر برای درمان بیماری در مصرف کننده آنها خواهد بود.
با این حال سلامت مواد غذایی ژنتیکی همواره یکی از نگرانیهای مصرف کنندگان بودهاست. تیم ژاپنی تولید کننده این برنج برای اطمینان حاصل کردن از این امر دو نوع ژنتیکی و غیرژنتیکی برنج را برای مدت 26 روز به گروهی میمون دادند و در پایان مطالعه هیچ مشکل برای میمونهای ایجاد نشد.
نتایج مطالعات پیرامون تولید این برنج در ژورنال کشاورزی و شیمی تغذیه منتشر شدهاست.

محققان تایوانی می گویند،عصاره پوست موز میتواند افسردگی را كاهش داده و از شبكیه چشم حفاظت كند.
به گزارش نشریه اپل دیلی،یك گروه تحقیقاتی از دانشكده پزشكی چونگ شان در تایچونگ پس از دو سال تحقیق دریافتند پوست موز غنی از سروتونین است كه برای تعادل روحی حیاتی است.

مغز قرمز ارغوانی این محصول جدید محتوی مقداری زیادی آنتوسیانین است. آنتوسیانین در درمان سرطان روده بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.
پژوهشگران دانشگاه ایالت مینوسوتای آمریکایی نوعی سیب زمینی شیرین و ارغوانی رنگ را توسعه داده اند که می تواند در مبارزه با سرطان مفید باشد.
هم چنین محققان دانشگاه کانزاس با توسعه این گونه جدید سیب زمینی شیرین نشان دادند که این محصول می تواند از سرطان پیشگیری کند. این سیب زمینی شیرین دارای یک پوسته ضخیم و مغزی به رنگ ارغوانی است.
رنگدانه های ارغوانی مغز این سیب زمینی دارای ماده ای است که می تواند در مبارزه با سرطان به کار رود.
این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: "این گونه با گونه هایی از سیب زمینی که در بازار وجود دارند متفاوت است."
براساس گزارش روزنامه تلگراف، مغز ارغوانی این محصول جدید محتوی مقداری زیادی آنتوسیانین است. آنتوسیانین در درمان سرطان روده بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.
این رنگدانه های ارغوانی که رشد سلولهای سرطانی را کند می کنند در مواد غذایی چون انگور سرخ، کلم قرمز و زغال اخته وجود دارند اما درصد آنتوسیانین موجود در این گونه جدید سیب زمینی شیرین بسیار بالاتر از مواد غذایی دیگر است.
همچنین این سیب زمینی شیرین تر و نرمتر از انواع دیگر سیب زمینی است و نه تنها می تواند در مبارزه با سرطان مفید باشد بلکه می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان فوایدی داشته باشد.
آزمایشات بالینی این گونه جدید از سال آینده آغاز می شود.
دانشنامه علوم غذایی آمریکا
دکتر مهرداد حلوایی
متخصص فیزیولوژی جانوری و کنترل آفات

تحقیقات جدید نشان می دهد سبزیجاتی مانند سیب زمینی و گوجه فرنگی گیاهانی بسیار کشنده بوده و می توانند حشرات را از بین ببرند.
گیاه شناسان به تازگی و برای اولین بار دریافته اند که گیاهان شکارچیان گوشتخواری هستند که به منظور باروری خود حشرات را از بین می برند.

سبز شدن سيب زميني مي تواند نشان دهنده به وجود آمدن نوعي ترکيب سمي و خطر ناک در آن باشد اما با بريدن قسمت سبز شده، مصرف سيب زميني براي سلامتي زيان ندارد. ولی سعی شود در انتخاب آن تا حدود زیادی اجتناب کرد.

نتایج تحقیقات انجام شده در ایالات متحده حاکیست؛ نوشیدن قهوه و قرص های قهوه میتواند خطر سرطان پروستات مهاجم و پیش رونده را کاهش دهد. دکتر کاترین ویلسون، پژوهشگری که در مطالعات مورد بحث شرکت داشته، میگوید: تاکنون بین شیوه زندگی انسان و خطر ابتلا به سرطان پروستات به خصوص سرطانهای پیش رونده و مهاجم، ارتباطی یافت نشده بود. به همین جهت اگر در مطالعات دیگر نیز ارتباط مصرف قهوه با سرطان پروستات تایید شود، کشف این ارتباط پیشرفت مهمی خواهد بود.
البته پژوهشگران هنوز مطمئن نیستند کدام یک از ترکیبات قهوه ممکن است تاثیر مثبت داشته باشد و تاکید میکنند که رسیدن به نتیجه قطعی نیازمند تحقیقات بیشتری در این باره است اما دکتر ویلسون میگوید؛ این تحقیقات حداقل این موضوع را تایید میکند که نباید نگرانی از ابتلا به سرطان پروستات سبب شود که شخص نوشیدن قهوه را ترک کند.
هلن ریپون، از بنیاد خیریه سرطان پروستات، میگوید بررسیهای قبلی در مورد تاثیر مصرف نوشیدنیهای کافئیندار روی سرطان پروستات به نتایج متفاوتی رسیده بود.
ریپون میگوید: ما نمیخواهیم توصیه کنیم که مردان به دلیل بررسیهای اخیر به مصرف بیش از حد قهوه عادت کنند، به خصوص که مصرف کافئین زیاد از نظر سلامت میتواند مشکلاتی ایجاد کند، ولی مردانی که هماکنون از خوردن روزانه یک فنجان قهوه لذت میبرند میتوانند اطمینان حاصل کنند که لازم نیست به خاطر ترس از سرطان پروستات، نوشیدن قهوه را کنار بگذارند.
این یافتهها نتایج بررسی میزان مصرف قهوه در میان ۵۰ هزار مرد به مدت چهار سال است.
این تحقیقات که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد انجام شده، در کنفرانس سازمان آمریکایی تحقیقات درباره سرطان، مطرح شده است.
دکتر مهرداد حلوایی
سایت دانشگاه میشیگان

10 دقیقه بعد : 10 قاشق چایخوری شکر وارد بدنتان میشود. میدانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمیشوید؟ چون اسید فسفریک، طعم آن را کمی میگیرد و شیرینیاش را خنثی میکند.

1- روغن ماهي
طبق يك گفته قديمي مي توان گفت : " ماهي غذاي مغز است."روغن ماهي يك ماده غذايي مناسب براي مغز است، زيرا DHA ( چربي اُمگا-3 موجود در ماهي ) التهاب مغز را كاهش مي دهد و از آن محافظت مي كند.مغز ما داراي 60 درصد چربي است كه بيشتر آن چربيDHA ياAA ( آراشيدونيك اسيد ) است.AA به مقدار زياد در لبنيات مثل كره و خامه وجود دارد، اماDHA فقط در انواع ماهي وجود دارد و در منابع گياهي مثل دانه كتان وجود ندارد.براي تهيه روغن ماهي يا روغن كبد ماهي سعي كنيد مارك هاي معتبر آنها را خريداري كنيد.

دانایی محوری یکی از ارکان اساسی توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی و تلاش برای خودکفایی است و دانش هسته ای هم فرایند تحقق این اهداف را سرعت می بخشد.
دانش هسته ای در فعالیت ها و طرح های توسعه کشاورزی کاربردهای متنوعی دارد که به انها اشاره می شود و پس از ان تاریخچه تحولات دانش هسته ای کشورمان ارائه خواهد شد.

تحقيقات جديد نشان مي دهند اسيدهاي چرب امگا – سه براي مبتلايان به مالتيپل اسكلروزيس (MS ) سودمندند.
اين اسيدهاي چرب حاوي آيكوزا پنتانوئيك اسيد ( EPA ) و دوكوزاهگزانوئيك اسيد ( DHA ) هستند كه نوعي پروتئين خون به نام متالوپروتئيناز – 9 ( MMP-9 ) توليد شده توسط سلولهاي ايمني بيماران ام – اس را تحت تاثير قرار مي دهند.
مطالعه جديد نشان داده است مصرف روغن ماهي به مدت سه ماه ،سطوح MMP-9 توليد شده توسط بيماران ام- اس را تا 58 درصد كاهش مي دهد. همچنين افزايش قابل ملاحظه اي در سطوح EPA و DHA در غشاهاي گلبول قرمز بيماران مشاهده شده است.
يافته هاي فوق نيز مطالعات گذشته مبني بر كاهش علائم بيماري ام – اس در اثر مصرف روغن ماهي حاوي اسيدهاي چرب امگا – سه را تاييد مي كنند.